مسیرهای صعود به ساوالان
بچه هاي زمين شناسي پيام نور اردبيل
وبلاگ بچه های با معرفت زمین شناسی 86 پیام نور اردبیل

 

برای رسیدن به پناهگاه می توان از مسیر دیگری هم استفاده کرد که زیباتر و خلوت تر از مسیر شابیل می باشد. برای صعود به پناهگاه از این مسیر باید قوتورسویی را به عنوان مبدا حرکت انتخاب کرد. قوتورسویی آبگرم بسیار جالب و کم نظیری است که در نزدیکی شابیل قراردارد. قبل از رسیدن به خود قوتورسویی و وقتی جاده به طرف شمال پیچیده و از سبلان دور می شود، باید از اتومبیل پیاده شده و وارد دره قوتور سویی شده و در مسیر جنوب و به طرف سبلان حرکت کرد. این دره بسیار زیبا بوده وعلاوه بر سرسبزی دارای آبشاری جالب نیز می باشد .چشمه گوگرد داری هم با آبدهی  بالا درون دره وجود دارد که برخلاف قوتورسویی آب آن سردبوده و در نوع خود جالب است. پس ازحدود نیم ساعت پیاده روی در داخل دره به چشمه کوچکی خواهید رسید که در طرف راست رودخانه قرار دارد. دراین نقطه باید درجهت غرب از دره خارج شوید و از چند سربالایی بالا رفته و بطرف چپ قله حرکت کنید تا پناهگاه رویت شود. این مسیرهم ازقوتورسویی تا پناهگاه نیاز به حدود چهارالی پنج ساعت پیاده روی خواهد داشت. از پناهگاه تا قله بسته به سرعت حرکت چهار الی پنج ساعت کوهپیمایی نیاز خواهد بود.

مسیر صعود از جبهه جنوبی

پیست اسکی آلوارس مبدا صعود از جبهه جنوبی می باشد. پیست اسکی آلوارس از سرعین حدود 30 کیلومتر فاصله دارد و راه آن آسفالت می باشد. قبل از رسیدن به پیست اسکی تقریبا 200 الی 300 متر مانده به پیست اسکی الوارس در سمت چپ راه شوسه عشایر به چشم می خورد  که در امتداد کوه بالا رفته.  مسیر را می توان با ماشین شاسی بلند در حدود 20 دقیقه تا محل چای گوزی(در نقشه با شماره 3 مشخص شده است) که اولین چادر عشایرنشین موجود در مسیر که به علی اوباسی شناخته می شود و در این محل قرار دارد طی کرد. و پیاده حدودا 2 ساعت زمان می برد.  البته در مسیر جبهه جنوبی هیچ پناهگاه یا جان پناهی وجود ندارد و بایستی برنامه صعود طوری تنظیم شود که بتوان در کنار چادرهای عشایر شب را سپری کرد. از کنار چای گوزی مسیر اصلی صعود  شروع می شود که دو مسیر جهت رسیدن به قله وجود دارد که مسیر اول از منطقه قره مسجد می گذرد و بیشتر صعودها از این مسیر می باشد و تا قله بسته به سرعت حرکت 5 الی 6 ساعت کوه پیمایی نیاز خواهد بود. راه مسیر دوم که با شمارهمشخص شده است به مراتب دشوارتر بوده و کمتر کسی این مسیر را جهت صعود انتخاب می کند. همچنین اگر در امتداد مسیری که با شماره 9 در نقشه مشخص شده است حرکت کنیم به پناهگاه خواهیم رسید.

 

   

مسیر صعود از جبهه غربی

مسیر رضوان دره: شروع این مسیرفوق العاده زیباازرضوان دره است وبرای رسیدن به رضوان دره بایدازروستای کوهستانی موییل گذشته و درجاده زمین گرمایی ادامه مسیرداد. درمسیر باید از کنار قوردلی گول عبورکرد. این منطقه یکی اززیباترین مناطق اطراف سبلان می باشد. در جنوب این  برکه زیبا قلل هرم و کسری قرار دارند و در روبرو قله سلطان، مغروروسترگ قدعلم کرده است. سپس دردره ای که بین کسری وهرم از یک طرف وارتفاعاتی که به قله سلطان منتهی می شوند، ازطرف دیگر قرار دارد ادامه مسیر می دهیم. این دره به هرم چال معروف است و ادامه آن به یخچال عظیم هرم منتهی می شود. برای رسیدن به جانپناه سبلان باید از جهت جنوب از این دره خارج شده و وارد دره دیگری شد موسوم به آیی یاتاقی . و ادامه مسیر به جانپناه ختم می شود.

 

       


 

مسیر شابیل: مسیری که از شابیل آغاز شده و در امتداد  یال شمالی جنوبی ادامه یافته و به جانپناه منتهی می شود. که مسیر در عکس زیر مشخص شده است.

           


 

منبع:http://www.savalan62.blogfa.com/post-9.aspx


نظرات شما عزیزان:

محسن
ساعت12:08---2 مرداد 1391
سلام

مطالبتان را خواندم

جالب بود

در صورت اراده مرا با نام مقالات تخصصی عمران لینک و اطلاع دهید تا من هم با نام

دلخواهتان شما را لینک کنم




عزیززاده
ساعت13:39---13 تير 1391
سلام همه مسیرا فوق العاده وهیجان انگیزن فقط خدا کنه بریم.راستی اقای عظیمی استادی همراهی میکنه یانه؟
پاسخ:سلام.انشاله به امید خدا میریم.نه از استادا فعلا کسی رو هماهنگ نکردیم.حالا ببینیم تا اون روز چه اتفاقی میافته


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 12 تير 1391برچسب:صعود به سبلان,سبلان,مسیرهای صعود,
ارسال توسط شهرام